Monday, November 8, 2010

Emas pengukur pergerakan mata wang

Ini bukan Emas tapi Katak Pasir Mas.

Kaya dia ni, nak cari pasir susah kat tempat dia, terpaksa selak mas baru jumpa pasir. Pasir jadi mahal gila, mas dah tentu mahal.






Emas pengukur pergerakan mata wang

LONDON 8 Nov. - Ketua Bank Dunia, Robert Zoellick menggesa pemimpin-pemimpin ekonomi dunia mempertimbangkan penggunaan semula emas dalam sistem monetari sebagai pengukur dalam pergerakan mata wang.

Beliau membuat cadangan itu kerana bimbang berlaku 'peperangan mata wang' dalam suratnya yang diterbitkan dalam Financial Times.

Zoellick berkata, sistem itu perlu terlibat dalam dolar, euro, yen, pound dan renminbi yang kini diperdagangkan di peringkat antarabangsa.

''Sistem ini juga boleh mempertimbangkan penggunaan emas sebagai rujukan antarabangsa bagi jangkaan pasaran berkaitan inflasi, deflasi dan nilai mata wang hadapan,'' tambahnya.

Amerika Syarikat (AS) kini semakin konsisten mengkritik China kerana menurunkan nilai renminbi dengan tujuan untuk mengambil faedah dalam pasaran eksport.

Ekoran kritikan itu, China membalas balik dengan mencetak AS$600 bilion (RM1.8 trilion) duit baru sambil mendakwa untuk memberi AS kelebihan persaingan.

''Sekiranya polisi domestik adalah polisi optimum bagi AS, tetapi pada masa sama ia bukan polisi optimum bagi dunia, ia mungkin membawa banyak kesan negatif kepada dunia,'' menurut Ketua Bank Negara China, Zhou Xiaochuan.

China melahirkan kebimbangan polisi monetari Rizab Persekutuan AS akan mengurangkan nilai dolar, menyebabkan eksport negara itu merosot.

Berikutan itu, China menggesa pemantauan terhadap pergerakan dolar AS semasa mesyuarat G20 di Seoul pada minggu ini.

Standard emas dipinggirkan oleh bekas Presiden AS, Richard Nixon pada 1971 kerana nilai dolar jatuh menjunam berbanding emas.

Emas dipercayai boleh membantu menangani inflasi tetapi ia tidak dibenarkan bagi polisi monetari fleksibel, yang mana kebanyakan pakar ekonomi mendakwa ia perlu dalam menangani kejutan ekonomi. - AFP

sumber http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1109&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm

komen editor kq... Satu dunia dah tahu bahawa amerika menipu dalam nilai matawang dolarnya. Tapi kenapa kita masih menyandarkan nilai ringgit kita kepadanya. Kata kita dah merdeka, tapi ekonomi, sikap dan mentaliti masih rela dijajah.

Kenapa kita tak memajukan nilai wang kita? Kita gunakan emas dan perak (dinar dan dirham) sebagai matawang kita. Atau sekurang-kurangnya kita sandarkan nilai wang kita kepada emas dan perak, selesai masaalah ekonomi kita.

Al-Quran menyarankan kita menggunakan dinar dan dirham, ini dirakam dalam cerita ashabul kahfi, nabi Yusuf mentadbir Mesir dan beberapa cerita lagi. Sudah pasti ada hikmahnya saranan al-Quran ini. Ya, ini adalah jawapan kepada penyelesaian kepada sistem ekonomi kita umat Islam. Emas, perak dan komoditi adalah matawang sunnah!

Namun begitu, Kelantan yang cuba memartabatkan dinar dan dirham di cerca pula. Sedih rasanya sikap mereka yang mengaku cerdik pandai di Malaysia ni. Yang paling cerdik ialah mufti-mufti Malaysia. Ambil jalan selamat diam membatu, jaga perut masing-masing. Takkan tak tahu kot? Kalau tak tahu, jangan jadi mufti. Nak faham tentang isu ni pun tak perlulah ada PHD atau Master. Budak sekolah menengah arab Kuala Kangsar tahun satupun boleh faham....

Marilah kita balik kepada matawang sunnah.... InsyaAllah ekonomi berkah. Tak begitu tok peti?.

No comments:

Post a Comment

Info dan kemusykilan agama bersama al-faqiru ila Allah Sheikh Fauzi

Isu
1. Kayu koka
2. Bulan Islam

3. Pertubuhan Islam
4. Simpanan di bank
5. Bekerja dengan jabatan yang zalim dan korup
6. Puasa dan raya ikut siapa?



1.
Kayu koka
Semasa berehat di kedai kitab sheikh Rahman, saya didatangi kenalan lama yang lantas mencapai sebuah buku ringan dan menunjukkan petikan yang memaparkan kelebihan kayu koka. Kenalan saya itu meminta penjelasan saya pula. Kenalan saya itu memang dikenali taksub.........klik di ruangan -maklumat lanjut di atas di dalam pautan - INFO dan KEMUSYKILAN AGAMA

foto hari ini - buku yang perlu dibaca

foto hari ini - buku yang perlu dibaca
Ahmadinejad dalam isu Palestin

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.
Tazkirah Ramadhan adalah bermanfaat.

Sebenarnya kita sendiri yang patut ajar anak-anak kita mengaji seboleh-bolehnya.

Rupa-rupanya bapanya pengedar quran dan rehal...