Tuesday, September 14, 2010

Mahathir: Saya tak pernah syor guna dinar mata wang harian

Kalau tak faham nanti jadi senasib.

Sekarang ni pun dah boleh buat tampal kat dinding. Wall paper. Akibat dari mainan Wall Street. Siapa cerdik, siapa bodoh?. Firaun dulu pun guna dinar dan dirham. Firaun sekarang tak nak terima pulak.....





KUALA LUMPUR, 14 Sept – Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak pernah mencadangkan agar dinar emas digunakan sebagai mata wang harian.

Sebaliknya menurut Dr Mahathir, beliau hanya mengesyorkan agar dinar emas digunakan untuk dagangan antarabangsa.

“Saya telah cadang dinar emas digunakan untuk dagangan antarabangsa sahaja.

“Saya tidak pernah cadang dinar emas diguna sebagai matawang mana-mana negara untuk kegunaan harian,” kata beliau dalam tulisan terbaru blognya.

Awal bulan ini, Kelantan Golden Trade (KGT), anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan berkata, respons terhadap mata wang syariah dinar dan dirham sangat menggalakkan dengan jualan RM1.5 juta telah disempurnakan dalam tempoh tiga minggu pertama sejak diperkenalkan.

Sehubungan itu, KGT bercadang untuk memperkenalkan mata wang tersebut di Selangor dan Kedah yang diterajui Pakatan Rakyat (PR).

Ketua Pegawai Eksekutif KGT, Umar Ibrahim Vadillo berkata, pihaknya juga sedang mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri Selangor dan Kedah untuk menggalakkan penggunaan mata wang dinar dan dirham di kedua-dua negeri itu.

Selain itu KGT juga bercadang untuk memperkenalkan mata wang syariah itu di Acheh.

Umar berkata, pihak berkuasa agama Islam Selangor juga menunjukkan sokongan mereka terhadap penggunaan dinar dan dirham untuk membayar zakat.

Awal minggu lepas kerajaan pusat berkata tiada masalah jika dinar emas dan dirham perak yang diperkenalkan kerajaan Kelantan hanya untuk disimpan bukan bagi diniaga di pasaran terbuka.

Kelantan memperkenalkan dinar dan dirham sebagai transaksi yang akan digunakan lebih 100 peniaga termasuk sebagai gaji kepada kakitangan kerajaan Kelantan.

dipetik dari http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/mahathir-saya-tak-pernah-syor-guna-dinar-mata-wang-harian/


komen editor kq..... Jangan hina-hina matawang sunnah. Dinar dan dirham disebut dalam quran dan hadis. Kalau tak mampu buat, jangan hina orang yang berusaha buat ini. Lagi teruk kalau kita cuba halang usaha menghidupkan kembali sunnah ini. Esok kita tak terbayar kesan akibat tindakan kita menghalang orang membuat kebaikan ini.

Assalamualaikum tok mufti 1Malaysia, teman nak tanya ni, mana lebih berkat, duit dinar ke atau duit kertas? Duit keraian atau duit raya.....

No comments:

Post a Comment

Info dan kemusykilan agama bersama al-faqiru ila Allah Sheikh Fauzi

Isu
1. Kayu koka
2. Bulan Islam

3. Pertubuhan Islam
4. Simpanan di bank
5. Bekerja dengan jabatan yang zalim dan korup
6. Puasa dan raya ikut siapa?



1.
Kayu koka
Semasa berehat di kedai kitab sheikh Rahman, saya didatangi kenalan lama yang lantas mencapai sebuah buku ringan dan menunjukkan petikan yang memaparkan kelebihan kayu koka. Kenalan saya itu meminta penjelasan saya pula. Kenalan saya itu memang dikenali taksub.........klik di ruangan -maklumat lanjut di atas di dalam pautan - INFO dan KEMUSYKILAN AGAMA

foto hari ini - buku yang perlu dibaca

foto hari ini - buku yang perlu dibaca
Ahmadinejad dalam isu Palestin

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.
Tazkirah Ramadhan adalah bermanfaat.

Sebenarnya kita sendiri yang patut ajar anak-anak kita mengaji seboleh-bolehnya.

Rupa-rupanya bapanya pengedar quran dan rehal...