Friday, September 17, 2010

Pemohonan Anwar gugur tuduhan liwat ditunda

Mahkamah atau studio?








Mahkamah Rayuan hari ini menangguhkan Isnin depan bagi mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menggugurkan tuduhan liwat terhadapnya.

Ini berikutan tindakan pendakwaan membuat bantahan awal sama ada penghakiman Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan Anwar sebelum ini adalah muktamad.

Menurut peguambela, Karpal Singh beliau tidak dimaklumkan berhubung bantahan awal itu dan tidak bersedia berhujah buat masa ini.

Menurut Anwar pula adalah dikesali pihak pendakwaan dengan mengejut membuat bantahan tanpa memberi notis kepada pihak pembelaan.

Panel Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Datuk Ahmad Maarop membenarkan permohonan untuk menangguhkan rayuan itu ke 20 september ini bagi membenarkan Karpal menyediakan hujah-hujah mengenai isu bidang kuasa mahkamah itu untuk mendengar perkara berkenaan.

Bukan perintah terakhir

Pasukan pendakwaan diketuai Peguam Cara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden membangkitkan bantahan permulaan bahawa Anwar tidak ada hak membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi kerana perintah Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, bukan perintah yang terakhir.

Karpal Singh berkata beliau memerlukan masa untuk menyediakan hujah-hujahnya kerana Mohamed Yusof tidak memberikan sebarang petanda kepadanya bahawa beliau akan membangkitkan isu tersebut.

Peruntukan Seksyen 3 Akta Kehakiman Mahkamah yang menyatakan bahawa Mahkamah Rayuan tidak mempunyai bidang kuasa untuk melayan rayuan mengenai perkara interlokutori akan diputuskan dalam perbicaraan kerana keputusan itu dianggap bukanlah perintah terakhir.

Anwar membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bertarikh 16 Ogos yang menolak pemohonan beliau untuk membatalkan pertuduhan liwatnya.

Ini merupakan percubaan kedua Anwar untuk membatalkan pertuduhan itu. Pada kali ini atas alasan bahawa sikap tidak berpihak oleh keseluruhan pasukan pendakwaan itu telah dikompromi kerana dakwaan hubungan sulit antara penuduh Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan seorang anggota pasukan pendakwaan, timbalan pendakwa raya Farah Azlina Latif.

Hubungan sulit

Beliau mendakwa bahawa berikutan dengan dakwaan hubungan sulit itu, Mohd Saiful Bukhari boleh akses dengan maklumat mengenai kes berkenaan, dan enafikannya daripada perbicaraan yang adil.

Permohonan pertama beliau yang dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi dan keputusan tu dikekalkan oleh Mahkamah Persekutuan pada 4 Mei tahun ini. Alasan beliau ialah laporan perubatan menyatakan bahawa tidak ada tanda penembusan ke dalam rektum Mohd Saiful Bukhari.

Anwar, 63, dibicarakan atas tuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari, bekas pembantu beliau di unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara jam 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun, 2008.

Sementara itu, seorang lagi peguam Anwar SN Nair memberitahu pemberita di luar mahkamah bahawa berikutan dengan penangguhan itu hari ini, perbicaraan liwat tersebut yang ditetapkan untuk sebutan pada Isnin akan ditanguhkan ke Selasa ini.

sumber http://www.malaysiakini.com/news/142851

komen editor kq...... Mahkamah ada yang sivil dan ada yang syariah. Adakah benar jika kita kata yang sivil itu tak syariah dan oleh itu ia sama ertinya dengan mahkamah tak Islam? Dan adakah mahkamah syariah itu pula menggunapakai hukumnya hukum al-quran dan sunnah? Tidak pulak. Tak ada pun hudud dan qisas seperti dalam quran?

Semua tu mengelirukan ulamak, sampai masing-masing takut nak bersuara. Jaga-jaga periuk masing-masing. Bila ulamak dah keliru apa jadi dengan orang awam? Orang awam tertipu lah sampai ke anak-cucu. Cuba tanya datuk mufti, hukum siapakah yang terbaik dan paling adil?

Sampai hati kita, Mak Bedah di Felda Selendang masih tak tahu. Dia mati-mati mengatakan mahkamah syariah ni guna hukum Islam..... Berlakon aje lebih....

No comments:

Post a Comment

Info dan kemusykilan agama bersama al-faqiru ila Allah Sheikh Fauzi

Isu
1. Kayu koka
2. Bulan Islam

3. Pertubuhan Islam
4. Simpanan di bank
5. Bekerja dengan jabatan yang zalim dan korup
6. Puasa dan raya ikut siapa?



1.
Kayu koka
Semasa berehat di kedai kitab sheikh Rahman, saya didatangi kenalan lama yang lantas mencapai sebuah buku ringan dan menunjukkan petikan yang memaparkan kelebihan kayu koka. Kenalan saya itu meminta penjelasan saya pula. Kenalan saya itu memang dikenali taksub.........klik di ruangan -maklumat lanjut di atas di dalam pautan - INFO dan KEMUSYKILAN AGAMA

foto hari ini - buku yang perlu dibaca

foto hari ini - buku yang perlu dibaca
Ahmadinejad dalam isu Palestin

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.
Tazkirah Ramadhan adalah bermanfaat.

Sebenarnya kita sendiri yang patut ajar anak-anak kita mengaji seboleh-bolehnya.

Rupa-rupanya bapanya pengedar quran dan rehal...