Friday, October 22, 2010

Kontrak sosial: Umno lesap saham Melayu?

Siapa pekerja kontrak?




Mas joko pasti merasa untung bangat dapat bekerja kontrak di Malaysia. Dapat kerja kontrak untung atau dapat kontrak yang untung?



Kontrak sosial: Umno lesap saham Melayu?
Okt 22, 10 10:41am

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, saranan presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak yang menuntut semua pihak supaya jangan mempersoalkan kontrak sosial, tidak mencerminkan ketelusan oleh pimpinan Umno-BN.
"Kontrak sosial menerusi tanggapan apa? Adakah kontrak sosial membenarkan seseorang untuk makan rasuah? "(Kalau) kerajaan nak cakap tentang kontrak sosial, kita nak tanya apa sudah jadi dengan saham berjumlah RM52 bilion yang sepatutnya diberikan kepada orang Melayu dan orang bumiputera miskin?" soalnya. Lim mengulas konsep kontrak sosial yang diungkapkan oleh Najib pada ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung Umno, semalam.
Pada ucapannya Najib menyorot peristiwa berkaitan perbalahan yang membabitkan perkauman pada abad ke-20 yang menyaksikan paparan kes-kes hukuman tanpa perbicaraan di Amerika Syarikat, tragedi “holocoust” di Eropah, penyembelihan rakyat Palestin di Asia Barat serta penghapusan etnik di Bosnia dan Rwanda. Najib turut dikatakan menyeru kepada generasi rakyat Malaysia yang mengambil pendirian untuk mempersoalkan kewajaran kontrak sosial kebangsaan yang telah dimuafakatkan pendahulu mereka sebelum ini.
Dalam pada itu, Lim mempertikaikan parti tunjang BN, apabila tidak menunjukkan sebarang langkah atau inisiatif yang proaktif untuk membela nasib golongan miskin Melayu dan bumiputera. "Mengapa tidak ada Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk mengenalpasti siapa yang melesapkan wang ini? RM52 bilion sudah kena 'kebas'. Takkanlah mereka tak ambil peduli langsung. Itu yang jadi tanda tanya dan persoalan utama. Kontrak sosial untuk siapa. Untuk diri sendiri atau untuk rakyat? "Kalau untuk diri sendiri, itu yang kita tentang, kerana kalau kita cakap tentang RM52 bilion, dia (Umno-BN) sendiri akui RM54 bilion yang diberikan tinggal RM2 bilion. Siapa yang ambil?" soalnya.
Justeru, Lim mempersoalkan tindakan pihak bertanggungjawab yang sepatutnya menghukum mereka yang didapati menyeleweng dan khianat kepada amanah yang diberikan. "Kita tahu ini semua pemimpin dan kroni BN dan Umno yang dapat. Adakah kerana itu mereka tak mahu buat sebarang siasatan?" bidas Lim yang juga adalah ahli parlimen Bagan.
sumber http://www.malaysiakini.com/news/146059

Komen editor kq......Kontrak sosial ni tak pernah ditunjukkan. Cuba tunjukkan dokumen perjanjian kontrak sosial. Ia hanya disuarakan dan dicanang apabila tersepit dan rasa nak jatuh aje. Ramai orang khasnya generasi muda teringin sangat nak tengok dokumen perjanjian kontrak sosial ni.

Islam mengutamakan amanah menunaikan janji. Islam juga mengutamakan catitan perjanjian itu apabila berjanji. Sehinggakan Allah menyuruh menulis dokumen hutang, wasiat sehinggalah kepada gencatan senjata dalam quran. Bawakan juga saksi. Dari nikah kahwin sehinggalah kepada pendakwaan mahkamah perlu saksi. Kalau benar tak ada dokumen perjanjian kontrak sosial tu, lepas ni kenalah buat dan dokumentasikan supaya esok generasi akan datang dapat tengok dan senang nak jadikan modal kempen. Jangan ulangi kesilapan lalu, malas nak tulis dan malas nak cari saksi. Nanti anak-anak muda kata kita bohong-bohong mereka... Ataupun jangan cakap lagi tentang itu....

Assalamualaikum Datuk Brahim.... maaf lupa... Abg Im dah sihat? Moga cepat sembuh agar berpeluang buat banyak kebaikan lagi di dunia yang fana ini...

No comments:

Post a Comment

Info dan kemusykilan agama bersama al-faqiru ila Allah Sheikh Fauzi

Isu
1. Kayu koka
2. Bulan Islam

3. Pertubuhan Islam
4. Simpanan di bank
5. Bekerja dengan jabatan yang zalim dan korup
6. Puasa dan raya ikut siapa?



1.
Kayu koka
Semasa berehat di kedai kitab sheikh Rahman, saya didatangi kenalan lama yang lantas mencapai sebuah buku ringan dan menunjukkan petikan yang memaparkan kelebihan kayu koka. Kenalan saya itu meminta penjelasan saya pula. Kenalan saya itu memang dikenali taksub.........klik di ruangan -maklumat lanjut di atas di dalam pautan - INFO dan KEMUSYKILAN AGAMA

foto hari ini - buku yang perlu dibaca

foto hari ini - buku yang perlu dibaca
Ahmadinejad dalam isu Palestin

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.
Tazkirah Ramadhan adalah bermanfaat.

Sebenarnya kita sendiri yang patut ajar anak-anak kita mengaji seboleh-bolehnya.

Rupa-rupanya bapanya pengedar quran dan rehal...