Saturday, October 16, 2010

PM: Tiada bonus kerana implikasi kewangan besar

Kerjaya jadi petani...





Macammana nak tanam, mesti tebang dulu laaa. Apa la kau orang ni.... Dah tebang jual dulu, dah jual, enjoy la dulu, lain tahun bole tanam sebatang. Pokok balak yang tertinggal tak sempat ditebang diambil kesempatan untuk dibuat sidang dun.


PM: Tiada bonus kerana implikasi kewangan besar

Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan tidak boleh memberi bonus satu bulan gaji kepada kakitangan awam kerana tindakan itu akan memberi implikasi kewangan besar iaitu sebanyak RM3.1 bilion. Katanya, selaku menteri kewangan yang bertanggungjawab, beliau tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan.
Najib berkata memang banyak pihak yang melobi supaya kerajaan dapat mengisytiharkan bonus sebulan kepada 1.2 juta penjawat awam.
"Tapi saya nak kongsi dengan tuan-tuan dan puan. Bonus satu bulan telah belanja RM3.1 bilion pada kerajaan...kalau ikut hati memang saya nak beri bonus tapi sebagai Menteri Kewangan yang bertanggungjawab saya tidak boleh belanja lebih daripada pendapatan negara.

"Sebab itu yang saya dapat lakukan ialah beri RM500 sebagai bayaran khas kepada penjawat awam," katanya pada
Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia di Stadium Putra Bukit Jalil, di Kuala Lumpur, pagi ini.

RM500 wajar Oleh itu, katanya pemberian bantuan khas kewangan RM500 setiap seorang adalah wajar.

Najib berkata bantuan khas kewangan itu sekurang-kurangnya dapat meringankan bebanan kewangan ibu bapa dalam persiapan untuk persekolahan anak-anak pada hujung tahun.

"RM500 ini sangat-sangat berguna sekali dan kerajaan akan bayar bantuan khas itu pada Disember ini," katanya.

Beliau berkata kerajaan bermurah hati turut memanjangkan bantuan ini kepada pesara-pesara kerajaan walaupun mungkin ada yang tiada lagi perlu menanggung anak-anak bersekolah.

Menurutnya walaupun tiada pemberian bonus, kerajaan memberikan ganjaran lain yang memberi faedah kepada penjawat awam seperti cuti bersalin tidak melebihi 90 hari.

Ini turut memberi faedah kepada guru wanita yang merupakan hampir 70 peratus daripada 400,000 guru di seluruh negara, katanya.

"Cuti bersalin ini satu hadiah untuk kaum wanita. Tapi kalau tak nak ambil 90 hari pun boleh juga...itu terpulang kepada mereka," katanya.

Perdana Menteri berkata kerajaan turut memberi faedah tambahan dari segi pinjaman perumahan di mana had maksimum pinjaman perumahan dinaikkan kepada RM450,000 berbanding RM360,000 pada masa ini, agar penjawat awam lebih mampu membeli rumah lebih berharga.

Mengenai pelbagai memorandum yang disampaikan kepada beliau untuk melakukan penambahbaikan skim perkhidmatan perguruan, Najib berkata beliau perlu sedikit masa menelitinya kerana melibatkan implikasi kewangan dan kumpulan guru yang besar.

"Sebab itu saya perlu teliti bersama JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) dan Kementerian Kewangan. Banyak cadangan dikemukakan...sekiranya kerajaan mampu, saya akan bincang dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin (Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran)...boleh buat pengumuman bila sampai pada masanya," katanya.

sumber http://www.malaysiakini.com/news/145524

Komen editor kq.... Nampaknya ramai yang muncung aje.... Dah lama tak dapat bonus ni. Tapi terima ajelah kenyataan wahai penjawat-penjawat awam. Namapun bonus. Ada tak ada bukan hak kamu. Gaji itu ya hak kamu.

Masing-masing ada tugas dan peranan. Tukang rumah penting, tukang gunting rambutpun penting. Apa jadi kalau tak ada peniaga ikan? Suatu perkara yang pegawai-pegawai awam perlu belajar ialah menghormati semua orang tak kira darjat dan kerjaya. Peniaga tepi jalan yang jual kopiah, kitab dan minyak atar juga akan tumpang rezki mereka yang bergaji. Dan satu perkara lagi pegawai-pegawai awam perlu belajar ialah perniagaan adalah kerjaya yang cukup baik dan mulia. Ia mewarisi berkat dari nabi sebab nabi juga berniaga. Jangan dihina-hina mereka..... Mereka merdeka jiwa tidak menjadi orang suruhan.....

Pegawai awam di agensi agama pula? Asyik pikir nak tukar kereta dan besarkan rumah aje... Pejabat agama dah macam pejabat tanah. Orang mengadu ada kematianpun suruh tunggu esok pejabat buka.... Jam 10 minum, 12 keluar makan, 4 minum dan terus celah ambil anak balik sekolah... Bos pulak asyik mesyuarat aje katanya padahal kat rumah beri ikan kelisa makan... Betul tak tok mufti?....

No comments:

Post a Comment

Info dan kemusykilan agama bersama al-faqiru ila Allah Sheikh Fauzi

Isu
1. Kayu koka
2. Bulan Islam

3. Pertubuhan Islam
4. Simpanan di bank
5. Bekerja dengan jabatan yang zalim dan korup
6. Puasa dan raya ikut siapa?



1.
Kayu koka
Semasa berehat di kedai kitab sheikh Rahman, saya didatangi kenalan lama yang lantas mencapai sebuah buku ringan dan menunjukkan petikan yang memaparkan kelebihan kayu koka. Kenalan saya itu meminta penjelasan saya pula. Kenalan saya itu memang dikenali taksub.........klik di ruangan -maklumat lanjut di atas di dalam pautan - INFO dan KEMUSYKILAN AGAMA

foto hari ini - buku yang perlu dibaca

foto hari ini - buku yang perlu dibaca
Ahmadinejad dalam isu Palestin

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.

foto hari ini 02 - Penulis mendengar tazkirah Ramadhan dari Us. Bakar Chik.
Tazkirah Ramadhan adalah bermanfaat.

Sebenarnya kita sendiri yang patut ajar anak-anak kita mengaji seboleh-bolehnya.

Rupa-rupanya bapanya pengedar quran dan rehal...